Van lappendeken naar 4-seizoenen dekbed

Het principe van een lappendeken is simpel. U pakt verschillende stukken stof die allemaal een andere functie hadden, naait ze aan elkaar en u heeft een deken. Al die stukken stof waren op zichzelf prima, maar nu moeten ze opeens gaan samenwerken met andere stukken stof. Het irritante is dan ook dat als je er onder gaat liggen dat al die stoffen net even anders aanvoelen, een andere dikte hebben, niet even groot zijn en de naden op den duur toch zwakke plekken worden. Nee, dan liever een 4-seizoenen dekbed, een alles-in-een oplossing.

U zult wel denken, is dit nou een stuk voor beddenwinkels in plaats van voor advocaten? Toch durf ik te stellen dat deze analogie voor u relevant is. Want als het gaat om kantoorsoftware zie ik veel advocatenkantoren kiezen voor lappendekens in plaats van 4-seizoenen dekbedden.

Gescheurde naden en rafelrandjes
Bij Trivium Software geloven wij dat een geïntegreerde oplossing het beste werkt voor advocatenkantoren. In NEXTmatters bundelen we alle kernfunctionaliteiten die een advocaat en het ondersteunend personeel nodig hebben (tijdschrijven, dossiers, DMS, administratie etc.) in één applicatie. Daardoor sluit alles naadloos op elkaar aan, en reduceren we bovendien het aantal muisklikken en schermwissels drastisch.

In de praktijk kost al dat rondklikken door de lappendeken stiekem een hoop tijd. Want ook al koppelt bijvoorbeeld die urenschrijftool alles onderwater aan de administratie, het is vervelend als het dossier waar het over gaat weer in een ander scherm draait. En ook koppelen niet zomaar alle applicaties met elkaar, waardoor u gescheurde naden en rafelrandjes in uw lappendeken van applicaties krijgt.

Vingerwijzen
Het gebruik van meer dan één applicatie is overigens geen ramp. Wij zien ook dat er soms specifieke functionaliteiten zijn waar één applicatie zó goed in is dat het de moeite waard is deze los te gebruiken. Maar op het moment dat de lappendeken te groot wordt loopt u het risico dat applicaties soms even niet zo lekker willen samenwerken. Wie dan de veroorzaker, maar nog belangrijker de oplosser van het probleem moet zijn, eindigt dan vaak in vingerwijzen. Met u als klant in het midden.

Mijn advies: kies voor een compleet en geïntegreerd pakket voor maximale efficiëntie op uw kantoor en in de samenwerking met uw softwareleverancier. En als u dan toch koude voeten krijgt zijn wij echt de kwaadste niet om te helpen een extra functioneel plaidje te helpen neerleggen over uw 4-seizoenen dekbed.

Ben van Hengstum

Het dossier compleet

Martin Duijs – Dagelijks voer ik gesprekken met kantoren. Met bestaande klanten over hoe het gaat en wat er beter kan, en met nieuwe klanten, die zich voorbereiden op de overgang naar NEXTassyst.

De belangrijkste algemene deler tijdens deze gesprekken is en blijft de uitdaging om te zorgen voor een correcte en complete dossiervorming. In deze tijd waarin je dagelijks een overload aan informatie/data krijgt voorgeschoteld, is dit een grote uitdaging.

Het dossier bewijst zichzelf
Bij Devoon hebben wij een credo dat heet: het dossier bewijst zichzelf. Om kantoren te helpen met hun dossiervorming zorgen we er stap voor stap voor dat onze klanten hun dossier met NEXTassyst vrijwel automatisch volledig op orde hebben. En we merken dat dit door (nieuwe) klanten zeer wordt gewaardeerd.

In een van de gesprekken met klanten werd een suggestie gedaan om het proces van dossiervorming nog verder te optimaliseren. Net als ondergetekende vinden de meeste juristen het nog steeds prettig en menselijker een pen ter hand te nemen tijdens een gesprek in plaats van een toetsenbord. Mede door haar suggestie zitten we nu in een testfase om geschreven notities als vanzelf op te laten nemen in het dossier. Scheelt weer veel gedoe met de beruchte ‘geeltjes’ en losse papiertjes.

Informatie overload
Een andere klant deelde een van zijn redenen om de stap te zetten naar NEXTassyst. Het kwam er in het kort op neer dat hij grote moeite had met de (te) grote hoeveelheid informatie die hij tegenwoordig te verwerken heeft. Hij zei dat hij daardoor soms vitale informatie over het hoofd zag of kwijtraakte. Naar zijn mening was dat grotendeels de schuld van ICT!

Als ICT-er trek ik me dat toch wel erg aan. Het doel van wat we bij Devoon met NEXTassyst doen, is juist het leven voor hem gemakkelijker en prettiger maken! De man heeft – los van mijn herinnering aan de gigantische papieren chaos en zoektochten van weleer – wel een punt.

Op basis van de hoeveelheid (non-)informatie die u en ik tegenwoordig ontvangen, kun je zonder de juiste hulpmiddelen bijna spreken van een dagtaak om alles tot je te nemen en op de juiste wijze af te handelen. Denk bijvoorbeeld aan e-mail, social media jurisprudentie, wetteksten, stukken van derden en – zelfs anno 2019 – faxberichten.

Toegankelijk en gestructureerd
Bij Devoon weten we dat snel toegang tot relevante informatie belangrijk is en we begrijpen dat dit voor een jurist van levensbelang is. Dat is ook de reden dat we met onze software er alles aan doen om ervoor te zorgen dat alle nuttige informatie bijna als vanzelf geplaatst wordt op de juiste (en logische) plaats. Dat zorgt ervoor dat alle informatie gerelateerd aan dossiers of relaties direct gevonden wordt en er adequaat gereageerd kan worden.

Jammer dat ik daar tijdens mijn notariële loopbaan niet over kon beschikken. Dat had me een hoop tijd en veel stress gescheeld. Gelukkig kan ik de man met wie ik het gesprek voerde wél helpen, zodat hij zijn handen vrij heeft om te doen waar hij goed in is en wat hij leuk vindt.

Neem contact op met mij of mijn collega’s. Waarschijnlijk kunnen we u ook met uw informatiestroom helpen om meer rust, gemak en tijd te hebben binnen de hectiek die het huidige notariaat kenmerkt.

Martin Duijs
06 14726397
martinduijs@NEXTlegal.nl

NEXTportal tips & trucs

NEXTportal tips&trucs deel 1 – Dat wat u (wellicht) nog niet wist over de NEXTportal

Met de NEXTportal heeft de cliënt 24/7 inzage in haar dossiers. Alle concepten, afschriften, correspondentie en afrekeningen zijn eenvoudig te raadplegen. Hiermee kunt u enerzijds voldoen aan de kritische verwachtingen van de hedendaagse cliënt en anderzijds op een AVG-proof wijze communiceren met uw cliënt: simpel, veilig en efficiënt.

De NEXTportal wordt continu doorontwikkeld. In deze NEXTportal tips&trucs special houden we u op de hoogte van nieuwe functionaliteiten en bestaande functionaliteiten die u wellicht nog niet kent. In dit eerste deel vindt u tips over:

1.    Home – dossier online uitgebreid
2.    Relatie gerelateerde documenten publiceren
3.    Gebruik aktegeneratorcodes in de NEXTportal
4.    Standaard tekstfragmenten bij verzoek om stukken
5.    Meer inzicht in gebruik NEXTportal door cliënt

1. Home – dossier online uitgebreid
De functionaliteiten op Home | dossier online zijn flink uitgebreid. Hier ziet u een overzicht van alle binnengekomen formulieren en andere geüploade stukken zoals legitimatiebewijzen en dergelijke. Deze kunt u met één druk op de knop opslaan in het desbetreffende dossier of bij de relatie.

Home | dossier online is daarnaast uitgebreid met de optie ‘ongelezen documenten’. Als u hier op klikt krijgt u een overzicht van alle documenten die zijn gepubliceerd op de NEXTportal maar die nog niet zijn geopend door de cliënt. U kunt zien om welk document het gaat en doorklikken naar het desbetreffende dossier maar u heeft hier ook de mogelijkheid om een herinnering naar de cliënt te sturen. De cliënt krijgt vervolgens een reminder dat er een document klaar staat in zijn of haar portal die nog niet gelezen is.

2. Relatie gerelateerde documenten publiceren
Naast het publiceren van documenten in de NEXTportal die afkomstig zijn uit een dossier is het ook mogelijk om relatie gerelateerde documenten te publiceren. Dit doet u door in het documenten overzicht van het dossier (Dossiers | documenten) te klikken op ‘relatie-cliënt’.

Hier ziet u het overzicht van alle documenten die zijn opgeslagen onder de cliëntkaart. U klikt op de rechtermuisknop en dan op publiceren. U kunt het document eventueel nog omzetten naar PDF met sjabloon en vervolgens wordt het document gepubliceerd in de NEXTportal omgeving van de cliënt.

3. Gebruik aktegeneratorcodes in de NEXTportal
De aktegeneratorcodes werken in hoofdlijnen hetzelfde als in de overige documenten.
Waar bijvoorbeeld bij een $DIALOOG er een maximum zit in het aantal veldinvoer vragen en Ja/Nee vragen, kan deze in de NEXTportal uitgebreider gebruikt worden.

Naast Veldinvoer en Ja/Nee vragen is het ook mogelijk tekstinvoer vragen te stellen (ofwel het antwoord kan uitgebreider zijn). Het invoerscherm van het antwoord kan vergroot worden.

Het aantal combinaties van het bovenstaande is onbeperkt. Hou er echter wel rekening mee dat het nog wel leesbaar moet zijn voor uw klant. Per vraagstelling kan ook een ‘info’ toegevoegd worden.
Zie voor nadere uitleg de documentatie in NEXTassyst (F1) onder het kopje ‘Volledige documentatie’ | NEXTportal.

4. Standaard tekstfragmenten bij verzoek om stukken 
U kunt de cliënt de mogelijkheid geven om zelf stukken te uploaden naar de NEXTportal. Zo kunnen cliënten bijvoorbeeld zelf een kopie legitimatiebewijs uploaden. Dit doet u door middel van een ‘verzoek om stukken’.

Bij een verzoek om een stukken wordt een begeleidende tekst meegestuurd. Dit wordt een ‘tekstfragment’ genoemd. Deze tekstfragmenten kunt u zelf maken en aanpassen. U kunt dus een lijst maken met verschillende standaard teksten om mee te sturen. Het standaard tekstfragment wat u kiest bij een verzoek om stukken kunt u altijd per keer ook nog handmatig aanpassen indien gewenst.

5. Meer inzicht in gebruik NEXTportal door cliënt
Als u een partij (cliënt) heeft geautoriseerd voor een dossier in de NEXTportal dan ziet u deze terug onder Dossier | Documenten | Dossier Online | optie Autoriseren | tabblad ‘Geautoriseerde partijen’. Als u vervolgens klikt op het bewerk icoon   dan krijgt u een overzicht met accountinformatie.

Hier kunt u bijvoorbeeld zien wanneer het account voor de NEXTportal is aangemaakt, wanneer er voor het laatst is ingelogd, of er al een wachtwoord is aangemaakt enzovoort. Hier kunt u eventueel ook zaken aanpassen zoals het veranderen van het emailadres. U kunt het account op inactief zetten en deblokkeren op het moment dat de cliënt te vaak met verkeerde inloggegevens heeft ingelogd.

Tot slot ziet u ook wat de laatste vijf notificaties zijn geweest. Met behulp van dit overzicht heeft u dus inzicht in hoe de cliënt de NEXTportal gebruikt.

Tips&Trucs
Heeft u naar aanleiding van deze NEXTportal tips&trucs vragen of wilt u als kantoor gebruik gaan maken van de NEXTportal? Neem contact met ons op en schakel een van onze consultants in voor een uitgebreide Tips&Trucs training.

3 financiële tools die u tijd en geld besparen

Onze financieel consultants helpen graag als het even niet lukt om een nota van afrekening te krijgen zoals je ‘m hebben wilt, als je een verschil in het bankboek hebt of als een rapport niet loopt zoals het zou moeten. Gelukkig lopen de financiële processen op de meeste kantoren als een zonnetje. Tijd voor de volgende stap! De techniek snelt immers voort en eenieder kan gebruik maken van de slimme oplossingen die we kunnen bieden.

NEXTscan&herken
Het inboeken van inkoopfacturen is een saai werkje, maar het moet gedaan worden. Dat klusje kunnen we aanzienlijk vergemakkelijken door facturen met behulp van kunstmatige intelligentie automatisch te laten herkennen en boekingsvoorstellen aan te bieden. Het doorboeken naar de administratie is dan nog een kwestie van een spreekwoordelijke druk op de knop. Wil je eerst een autorisatie procedure doorlopen en dan pas boeken en betalen? Dat kan natuurlijk ook! Na boeken maakt u automatische betalingsvoorstellen die in de bank worden ingelezen. Veel eenvoudiger kan het niet. Neem gerust even contact met ons op om NEXTscan&herken te activeren!

Uitboekingen via SEPA
Het omzetten van een nota van afrekening naar uitboekingen van derdengelden is een secuur werkje, maar uiteindelijk is het niet meer dan het intoetsen van bedragen, omschrijvingen en rekeningnummers. Allemaal gegevens die u al in NEXTassyst heeft staan. Dan lijkt het uitboeken van gelden ineens dubbel werk. Daar hebben we wat op gevonden. Vanuit het dossier kunt u na controle vlot een SEPA bestand maken om de overboekingen in een keer in de bank in te lezen. Pure winst. Wilt u weten hoe het werkt? Kijk dan in de beschikbare documentatie, of neem contact met ons op voor een consult.

NEXTcontroller
Niemand zou Max Verstappen met een blinddoek voor het circuit op sturen. Een coureur moet zien waar hij mee bezig is! De NEXTcontroller biedt een groot aantal rapportages en analyses die kantoren een beter inzicht bieden in de stand van zaken van het kantoor. Wie draagt wat bij aan de omzet, welke partijen zijn voor mij belangrijk en hoeveel tijd besteed ik eigenlijk aan een akte? Waar laat ik omzet liggen en waar verdien ik juist meer dan verwacht?

De antwoorden op deze vragen en nog veel, veel meer wordt geboden door de slimme rapporten die de NEXTcontroller biedt. Wilt u sparren met een ondernemer/specialist, neem dan contact met ons op voor een consult dat blinddoeken als sneeuw voor de zon doet verdwijnen.

(ieder) Notariskantoor over op NEXTassyst KRNWTR

Wie de krant leest, het journaal kijkt of Nu.nl checkt ziet het vaak voorbijkomen. Door de (steeds groter wordende groep) mensen die op aarde leven komt de natuur en het milieu in de knel. Opwarming van de aarde, stijging van de zeespiegel, het platbranden van regenwouden enzovoort. De natuur heeft het zwaar en daar zijn wij als mensen debet aan. Kunnen we daar niet iets aan doen?

Weg met de plastic soep – iedereen aan het KRNWTR
Per jaar komt meer dan 5 miljoen ton plastic afval in zee terecht. Dit kost elk jaar miljoenen dieren het leven: vissen, vogels, schildpadden, zeehonden, walvissen en dolfijnen. Dagelijks gooien we in Nederland meer dan 2 miljoen plastic flesjes weg. Een groot gedeelte hiervan bestaat uit plastic bronwaterflesjes. Deze cijfers waren voor de mannen van KRNWTR aanleiding om hier iets aan te gaan doen:

‘Want waarom water drinken dat verpakt en vervoerd moet worden en daardoor vervuilend is, terwijl we in Nederland heerlijk kraanwater hebben wat van uitmuntende kwaliteit is? Koop een hervulbare fles van duurzaam plastic of van glas en spaar het milieu. En met een mooie waterfles ga je ook meer water drinken. Ook nog een voordeel voor je eigen gezondheid.’

NEXTassyst KRNWTR
Bij Devoon onderschrijven we de visie van KRNWTR. Met zijn allen kunnen we er voor zorgen dat we minder plastic afval produceren en daar willen we graag ons steentje aan bijdragen. Daarom hebben wij samen met KRNWTR prachtige NEXTassyst KRNWTR waterflessen ontworpen. Omdat water drinken uit een mooie waterfles toch net wat lekkerder drinkt. Wie wil dat nou niet?

Vanaf nu zult u onze consultants – als ze bij u op bezoek zijn – dan ook niet meer met waterflesjes rond zien lopen maar met deze mooie en duurzame NEXTassyst waterfles. Ook interesse in deze mooie waterfles? Laat ons voor 15 februari weten met hoeveel medewerkers jullie zijn en maak kans op zo’n mooie waterfles voor het hele kantoor. Uit de reacties trekken wij na 15 februari de gelukkige winnaar.

2019 – Over chatbots, digitaal passeren en meer

Gertjan de Gans – De drukke decembermaand is inmiddels achter de rug. Hopelijk heeft u alle werkzaamheden succesvol af kunnen ronden en alle cliënten blij kunnen maken. Hoogste tijd om even rustig te kijken naar wat 2019 u (wellicht) gaat brengen.

Technologische ontwikkelingen
We leven in een tijd van grote veranderingen. Het is daarom ook verleidelijk om het direct over de hypes van de huidige tijd te praten: data, artificial intelligence, robotica of blockchain. Sommige van deze ontwikkelingen worden groot, andere blijven klein, maar het zijn en blijven maar ontwikkelingen. Het belangrijkste is en blijft een solide basis. Alleen als de basis goed is kun je deze ontwikkelingen adopteren zo schreef ik twee maanden geleden al in deze blog.

Toch is het altijd zaak om te kijken naar de wereld om ons heen. Rond de feestdagen las ik op LinkedIn over een professional die samen met een notariskantoor in Nederland een chatbot had ontwikkeld. Dit is een geautomatiseerde virtuele gesprekspartner met wie je als bezoeker van een website kunt chatten. Deze chatbot helpt mensen die verloofd zijn en gaan trouwen met meer informatie over wat de mogelijkheden zijn. Een simpele toepassing van nieuwe technologie die direct effect heeft.

België
Ook onze notariële zuiderburen timmeren aardig aan de weg als het gaat om het experimenteren met en toepassen van nieuwe technologie. Een greep uit wat zij daar zoal doen:

Chatbot
De Koninklijke Federatie van het Belgisch Notariaat (Fednot) heeft onlangs een chatbot gelanceerd. Deze chatbot geeft (aanstaande) echtgenoten advies over het nieuwe huwelijksvermogensrecht dat nog niet zo lang geleden van kracht is geworden.

Als je de chatbot uitprobeert blijkt het verre van vlekkeloos te werken en is het niet meer dan een boomstructuur die wel of niet wordt gevolgd. Maar het is wel een mooi voorbeeld van de intenties van de Belgische notariële collega’s.

Biddit
Biddit is een interactief online platform waarop Belgische makelaars en notarissen samenwerken. Je kunt als consument op een veilige manier online je woning kopen of verkopen. De lancering van dit platform is een nieuwe stap in de digitalisering van het Belgische notariaat.

StartMyBusiness
Via startmybusiness.be kunnen ondernemers in België online hun vennootschap oprichten. Dit kun je vergelijken met Nederlandse sites als Firm24 en DoeHetZelfNotaris. Verschil is dat StartMyBusiness net als de bovenstaande twee initiatieven komt uit de koker van de Notariële Beroepsorganisatie in België. Deze beroepsorganisatie speelt dus een fundamenteel andere rol dan onze eigen KNB.

Op afstand passeren van akten
In verschillende Europese landen is het digitaal passeren van akten de gewoonste zaak van de wereld. In Estland wordt 99,9% procent van de ondernemingen digitaal opgericht en in Frankrijk kunnen digitale akten met een tablet op het notariskantoor worden ondertekend. Ook in Oostenrijk en Georgië worden al digitaal akten getekend.

Wat betekent dit voor Nederland? We kunnen concluderen dat Nederland op dit vlak in ieder geval geen koploper is. Dit zal dan ook in 2019 in Nederland (nog) geen gemeengoed worden. Los van het feit dat de KNB hier nog geen beleid voor heeft is ook de wetgeving er nog niet klaar voor. Wat enigszins vreemd is aangezien de verschuiving naar meer digitale dienstverlening al bijna 20 jaar aan de gang is.

Los van of het notariaat en de wetgever hier klaar voor is, de cliënten zullen steeds massaler vragen om echte digitale notariële dienstverlening. Net zoals je vroeger naar een bank toe moest om een rekening te openen en nu alles digitaal kunt regelen. Het gemak en de snelheid voor de cliënt staat daarbij voorop.

Uiteraard zijn er ook haken en ogen aan het digitaal passeren van akten. Hoe kun je de identiteit van de cliënt vaststellen en hoe bepaal je of hij of zij compos mentis is en dus weet wat hij of zij tekent. Daar zijn nu al technieken voor om dit ook op afstand goed te kunnen inschatten. Deze technieken worden steeds beter en zouden een prima hulpmiddel kunnen zijn voor de Nederlandse notarissen bij het digitaal passeren van akten in de toekomst. Wellicht een mooie taak, net zoals in België, voor de beroepsorganisatie om op dit vlak een leidersrol te vervullen?

De Autoriteit Persoonsgegevens gaat de eerste boetes onder de AVG uitschrijven
2018 was het jaar van het van kracht worden van de AVG regels. Na deze datum is het eigenlijk weer wat rustiger geworden maar niets is minder waar. In 2019 zullen de eerste boetes uitgedeeld worden door de AP (Autoriteit Persoonsgegevens). Dan kunt u er maar beter voor zorgen dat de kans dat (persoons)gegevens verloren raken, ofwel een datalek ontstaat, zo klein mogelijk is.

Voor het voorkomen van datalekken zijn verschillende oplossingen beschikbaar. Variërend van cliëntenportalen tot veilig e-mail oplossingen. Los van welke oplossing u kiest, het is goed om na te denken over deze materie en een bewuste keuze te maken voor een bepaalde oplossing. Werkt u met NEXTassyst, dan is onze NEXTportal een oplossing. Met de NEXTportal kunt u enerzijds voldoen aan de kritische verwachtingen van de hedendaagse cliënt en anderzijds op een AVG-proof wijze communiceren met uw cliënt: simpel, veilig en efficiënt.

Scherp blijven
Wat 2019 echt gaat brengen zal de tijd ons leren. Maar het is zaak om scherp te blijven en, ondanks de waan van de dag, ook te blijven kijken naar technologische ontwikkelingen en de mogelijke invloed daarvan op het notariaat. Wilt u niks missen? Schrijf u dan in voor onze nieuwsbrief of volg ons op LinkedIn of Twitter. Dan bent u altijd op tijd op de hoogte.

Gertjan de Gans

NEXTportal tips & trucs

NEXTportal tips en trucs deel 1 – Dat wat u (wellicht) nog niet wist over de NEXTportal

Met de NEXTportal heeft uw cliënt 24/7 inzage in haar dossiers. Alle documenten en correspondentie zijn eenvoudig te raadplegen. Hiermee kunt u enerzijds voldoen aan de kritische verwachtingen van de hedendaagse cliënt en anderzijds op een AVG-proof wijze communiceren met uw cliënt: simpel, veilig en efficiënt.

De NEXTportal wordt continu doorontwikkeld. In deze NEXTportal tips & trucs special houden we u op de hoogte van nieuwe functionaliteiten en bestaande functionaliteiten die u wellicht nog niet kent. In dit eerste deel vindt u tips over:

  1. Home – dossier online uitgebreid;
  2. Relatie gerelateerde documenten publiceren;
  3. Standaard tekstfragmenten bij verzoek om stukken;
  4. Meer inzicht in gebruik NEXTportal door cliënt.

1. Home – dossier online uitgebreid
De functionaliteiten op het Home-scherm onder ‘Dossier Online’ zijn flink uitgebreid. Hier ziet u een overzicht van alle binnengekomen formulieren en geüploade stukken zoals legitimatiebewijzen en dergelijke. Deze kunt u met één druk op de knop opslaan in het desbetreffende dossier of bij de relatie.

Het scherm ‘Dossier Online’ is daarnaast uitgebreid met de optie ‘Ongelezen documenten’. Als u hier op klikt, krijgt u een overzicht van alle documenten die zijn gepubliceerd op de NEXTportal, maar die nog niet geopend zijn door de cliënt. U kunt zien om welk document het gaat en doorklikken naar het desbetreffende dossier. Verder heeft u hier ook de mogelijkheid om een herinnering naar de cliënt te sturen. De cliënt krijgt vervolgens een reminder dat er een nog ongelezen document klaar staat in de NEXTportal.

2. Relatie gerelateerde documenten publiceren
Naast het publiceren van documenten uit een dossier naar de NEXTportal is het ook mogelijk om relatie gerelateerde documenten te publiceren. Dit doet u door in het documenten scherm van een dossier te klikken op ‘Relatie-cliënt’.

Hier ziet u het overzicht van alle documenten die zijn opgeslagen onder de cliëntkaart (scherm ‘Digitaal’ in de relatie). U klikt op de rechtermuisknop en dan op ‘Publiceren’. U kunt het document eventueel nog omzetten naar PDF met sjabloon en vervolgens wordt het document gepubliceerd op de NEXTportal van de cliënt.

3. Standaard tekstfragmenten bij verzoek om stukken
U kunt de cliënt de mogelijkheid geven om zelf stukken te uploaden naar de NEXTportal. Dit doet u door middel van een ‘Verzoek om stukken’. Bij een verzoek om stukken wordt een begeleidende tekst meegestuurd. Dit wordt een tekstfragment genoemd. Deze tekstfragmenten kunt u zelf maken en aanpassen. U kunt dus een lijst maken met verschillende standaard teksten voor het hele kantoor om mee te sturen. Het standaard tekstfragment wat u kiest bij een verzoek om stukken kunt u altijd per keer nog handmatig aanpassen indien gewenst.

4. Meer inzicht in gebruik NEXTportal door cliënt 
Als u een partij (cliënt) heeft geautoriseerd voor een dossier in de NEXTportal dan ziet u deze terug in het dossier onder ‘Documenten’ / ‘Dossier Online’ / optie ‘Autoriseren’ / tabblad ‘Geautoriseerde partijen’. Als u vervolgens klikt op het potloodje (bewerken icoon) dan krijgt u een overzicht met accountinformatie.

Hier kunt u bijvoorbeeld zien wanneer het account voor de NEXTportal is aangemaakt, wanneer er voor het laatst is ingelogd, of er al een wachtwoord is aangemaakt, enzovoort. Hier kunt u eventueel ook zaken aanpassen zoals het veranderen van het e-mailadres. U kunt het account op inactief zetten en deblokkeren op het moment dat de cliënt te vaak met verkeerde inloggegevens heeft ingelogd.

Tot slot ziet u ook wat de laatste vijf notificaties zijn geweest. Met behulp van dit overzicht heeft u dus inzicht hoe de cliënt de NEXTportal gebruikt.

Tips en trucs
Heeft u naar aanleiding van deze tips & trucs vragen of wilt u als kantoor gebruik gaan maken van de NEXTportal? Neem contact met ons op of schakel een van onze consultants in voor een uitgebreide tips & trucs training.

Tips & trucs 11

“Tips&trucs deel 11 – Dat wat u nog niet wist over NEXTassyst.”

Omdat NEXTassyst een zeer uitgebreid pakket is zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden. Op die manier kunt u zelf bepalen wat het meest efficiënt werkt binnen uw kantoor. Toch kent NEXTassyst nog veel slimmigheden die veel kantoren nog niet kennen en die voor alle kantoren interessant zijn. Daarom vindt u in onze tips & trucs artikelen maandelijks een aantal handige tips & trucs. In editie elf tips over:

1.    Eenmalig aanmelden NEXTassyst;
2.    Start aflijnen in afwerkmenu;
3.    Gegenereerde WordElan bestanden openen;
4.    Zoekopdracht verfijnen met ‘herhaal’;
5.    Rechtermuisknop ‘ga naar dossier’ vanuit de agenda.

1. Eenmalig aanmelden NEXTassyst
Wij worden regelmatig gebeld door kantoren waarbij het maximum aantal licenties is overschreden. Dit wordt vaak veroorzaakt doordat medewerkers (per ongeluk) twee keer zijn ingelogd.

Dit kunt u voorkomen door het vinkje ‘eenmalig aanmelden’ aan te zetten. Dit doet u door in Beheer naar ‘Systeem’ te gaan. Daar ziet u het vinkje ‘eenmalig aanmelden’ staan naast het blokje aanmelden. Indien deze aan staat kunnen medewerkers niet meer vaker inloggen en heeft u weinig tot geen last meer van het overschrijden van uw licenties.

2. Start aflijnen in afwerkmenu
In het afwerkmenu vindt u onder andere de optie ‘Aflijn’ (zie ook schermafbeelding). Deze staat standaard ingesteld, meestal op ‘versche’. Dit betekent dat de akte wordt afgelijnd vanaf het woord ‘versche’.

Het kan echter voorkomen dat u een akte wilt aflijnen waar het woord ‘versche’ niet in voorkomt. De akte wordt dan niet goed afgelijnd omdat ‘versche’ niet kan worden gevonden. In het afwerkmenu kunt u het woord ‘versche’ handmatig vervangen voor een ander woord die in de regel staat vanaf welk punt de akte moet worden afgelijnd. Zo zorgt u er snel voor dat de akte goed wordt afgelijnd.

Indien dit vaker voorkomt, dan kunt u dit woord ook standaard opnemen. Dit kan via de kantoor.ini ingesteld worden. Onder het kopje “afwerkmenu” bij “aflijnstart” kan het woord toegevoegd worden. Deze kunt u dan selecteren als u gebruik wilt maken van deze optie. Komt u hier niet zelf uit, dan helpen wij u uiteraard graag!

3. Gegenereerde WordElan bestanden openen
Indien u een akte gaat klaarzetten voor het Kadaster gebruikt u de knop ‘WordElan’. U kunt in dit menu aanvinken dat u de documenten die worden klaargezet direct wilt openen zodat u ze kunt controleren.

Indien u dit echter niet heeft gedaan kunt u altijd via de knop ‘WordElan’ de map openen waar de documenten klaarstaan. Dit doet u door op het pijltje op het ‘WordElan’ icoon te klikken en te kiezen voor ‘Open WordElan documenten’. Zie ook de schermafbeelding.
4. Zoekopdracht verfijnen met ‘herhaal’ 
In NEXTassyst kunt u uiteraard naar dossiers en relaties zoeken. Hierbij kunt u zoeken met zeer veel variabelen waardoor u de meeste dossiers en/of relaties heel gemakkelijk kunt vinden. Mocht u na het uitvoeren van een zoekactie toch niet het goede dossier of de goede relatie hebben gevonden dan kunt u de knop ‘herhaal’ gebruiken. Deze vindt u naast de knop ‘zoeken’.

Met de knop ‘herhaal’ opent NEXTassyst het zoekscherm maar onthoudt NEXTassyst de laatst gedane zoekopdracht. Als u bijvoorbeeld zocht naar ‘Janssen’ en u wilt u zoekopdracht verfijnen dan onthoudt NEXTassyst met ‘herhaal’ de zoekopdracht. Het zoekscherm wordt geopend en ‘Janssen’ is dan al ingevuld. Dit kunt u vervolgens combineren met andere zoekvariabelen om wel het goede dossier te vinden.

5. Rechtermuisknop ga naar dossier vanuit de agenda 
In NEXTassyst heeft u de mogelijkheid om de agenda los te gebruiken van uw ‘normale’ NEXTassyst scherm. Zo kunt u de hele dag de agenda open laten staan terwijl u in NEXTassyst werkt. De agenda wordt om de paar minuten ververst zodat u hier geen omkijken naar heeft. Zo kunt u een afspraak maken zonder uit een dossier te hoeven gaan.

Vanuit de agenda kunt u bij een gemaakte afspraak gemakkelijk naar het desbetreffende dossier gaan. U klikt met uw rechtermuisknop op de agenda afspraak en kiest voor ‘dossier openen’. Deze optie werkt ook indien u de agenda heeft losgekoppeld van uw normale NEXTassyst scherm. De agenda blijft dan hetzelfde en het normale scherm gaat direct naar dossier.

Tips&Trucs
Heeft u naar aanleiding van deze handigheidjes vragen of wilt u als kantoor meer en uitgebreidere tips en trucs? Neem contact met ons op en schakel een van onze consultants in voor een uitgebreide Tips&Trucs training.

Interview met onze nieuwe Devonisten: “Een applicatie is nooit af.”

Als softwareleverancier proberen wij iedere dag onze software zodanig te verbeteren dat onze gebruikers steeds sneller en efficiënter kunnen werken. Dit wordt gewaardeerd aangezien we bijna elke week een nieuw notariskantoor mogen verwelkomen. Vanwege deze sterke groei zijn wij continu op zoek naar talent om ons team te versterken.

Na Tyas en Marcel hebben we sinds 1 oktober nog meer versterking gekregen: Daan de Bruijn gaat onze consultancy afdeling ondersteunen en Mike de Bolster komt onze ontwikkelafdeling versterken. Inmiddels is het half november dus de hoogste tijd om hen eens goed aan de tand te voelen.

Om direct met de deur in huis te vallen: wie zijn jullie?
Mike: “Ik ben Mike de Bolster, 21 jaar en ik kom uit Den Haag. Ik heb kort geleden mijn studie applicatieontwikkeling afgerond en ben dus een echte nieuweling. Samen met de andere ontwikkelaars ga ik NEXTassyst door ontwikkelen.”

Daan: “Mijn naam is Daan de Bruijn, ik ben 33 jaar oud en samen met mijn vrouw en dochtertje woon ik in Hazerswoude-Dorp.”

Wat ga je precies bij ons doen Daan? 
Daan: “Samen met de consultants ondersteun ik de medewerkers van onze notariskantoren om ervoor te zorgen dat iedere gebruiker probleemloos kan werken met NEXTassyst. Vooral telefonisch komen er veel meldingen binnen en ben ik het eerste aanspreekpunt voor ondersteuning. Dit doe ik samen met een wisselend team van consultants die naast hun technische kennis ook veel ervaring hebben in het notariaat.”

Dat klinkt goed Daan! En wat is jouw rol binnen NEXTlegal Mike?  
Mike: “Bij NEXTlegal hoop ik voor zoveel mogelijk extra functionaliteit en optimalisatie te zorgen om de applicatie te voorzien van nog meer gebruiksgemakken. Er is altijd wel iets te doen binnen een applicatie. Zo kan je veel processen zo aanpassen dat deze sneller werken. Maar het mooiste is om iets te maken waar de klant echt iets aan heeft en waar deze dan ook echt gelukkig van wordt.”

Tof dat jullie Devoon komen versterken, maar waarom heb jullie voor ons gekozen?
Mike: “Ik zocht een bedrijf waarbij ik een goede start kon maken, NEXTlegal leek mij hiervoor ideaal. Bij het eerste gesprek werd ik al warm ontvangen en er hing een goede sfeer. Er zijn genoeg mensen met kennis binnen het bedrijf en genoeg opdrachten om te doen om mijzelf goed door te blijven ontwikkelen.”

Daan vervolgt: “Het helpen van mensen heb ik altijd leuk gevonden, niet iedere helpdesk heeft echter dezelfde doelstellingen. Bij NEXTlegal kiezen ze ervoor om zo toegankelijk mogelijk te zijn voor hun klanten. Het bieden van hulp staat voorop.  Dit soort persoonlijke ondersteuning kunnen bieden is voor mij erg belangrijk.”

Inmiddels werken jullie beiden alweer 1,5 maand bij NEXTlegal. Hoe bevalt het jullie?
Daan: “Wat me direct opvalt is dat de mensen bij NEXTlegal een hecht team vormen samen en het voelt goed om daar deel van uit te mogen maken. Ook de klanten die ik dagelijks spreek maken mijn werk erg leuk en veelzijdig! Een mooie uitdaging voor mij is de processen binnen het notariaat leren kennen, steeds als ik iets nieuws leer geeft het mij de voldoening te weten dat ik de volgende klant met een vergelijkbare vraag nóg beter kan helpen.”

Dat kan Mike beamen: “Ik ben blij met het aansluiten bij NEXTlegal, naast de prettige werksfeer is het ook fijn dat ik gelijk op een project ben gezet en lekker aan de slag kan. Ik hoop dat ik de volgende maanden veel mooie dingen neer kan zetten met het team.”

Naast hard werken moet er ook voldoende tijd zijn om andere leuke dingen te doen. Wat doen jullie graag als jullie vrij zijn?
Daan: “Wanneer ik een paar dagen tijd heb ga ik graag lekker kamperen;  koken op een kampvuur en gezellig met vrienden samen zijn. Daarnaast vind ik het heerlijk om op pad te gaan met ons dochtertje Lieke. Een wandeling maken door het bos of gezellig naar de speeltuin!”

En jij Mike? “In mijn vrije tijd ben ik ook nog achter mijn pc te vinden of ben ik met vrienden een biertje aan het drinken.”

Bedankt voor dit prachtige diepte-interview! Het is fijn om jullie bij ons team te hebben. Heeft u zelf nog een vraag aan Daan en/of Mike? Dan kunt u hen bereiken op daandebruijn@NEXTlegal.nl. of mikedebolster@NEXTlegal.nl.

Tips & trucs 08

Tips en trucs deel 8
Dat wat u (wellicht) nog niet wist over NEXTmatters

NEXTmatters kent naast verschillende integraties, met bijvoorbeeld de Kamer van Koophandel, ook vele handigheidjes die u (bij elkaar) veel tijd kunnen besparen. Elke twee maanden publiceren wij een artikel waarin een aantal van deze tips en trucs worden toegelicht. In dit artikel behandelen we de volgende onderwerpen:

– Kopiëren communicatiegegevens relatie;
– Compliance check;
– Dossiernummer kopiëren;
– Relatiekaart – dossiers als contactpersoon;
– F1 – documentatie.

 

Kopiëren communicatiegegevens relatie
Op het algemene scherm van een relatie worden de communicatiegegevens van de desbetreffende relatie getoond. Bijvoorbeeld het telefoonnummer en het e-mailadres van de relatie. Met de rechter muistoets is het mogelijk om deze communicatiegegevens te kopiëren en vervolgens op een andere plek te plakken. Bijvoorbeeld het e-mailadres kopiëren en vervolgens in een e-mail in Outlook plakken (toetsencombinatie ‘CTRL+V’).

Dit kopiëren van communicatiegegevens werkt ook in een dossier vanuit het scherm ‘Partijen’. Selecteer desbetreffende partij en rechtsonder in het scherm worden de communicatiegegevens getoond.

Compliance check 
In een relatie is in het scherm ‘Diensten’ mogelijk om een ‘Compliance check’ uit te voeren. Hiermee is het mogelijk om een betaalde zoekactie uit te voeren in PEP- en sanctielijsten voor deze relatie. Meer informatie over deze mogelijkheid is te vinden in dit document.

Kopiëren dossiernummer
Het is op eenvoudige wijze mogelijk om het dossiernummer van een dossier te kopiëren in NEXTmatters. Klik met de SHIFT-toets ingedrukt op het dossiernummer in de rechter bovenhoek van het geopende dossier.


Het dossiernummer is vervolgens te plakken bijvoorbeeld in een Word document of in een e-mail in Outlook (toetsencombinatie ‘CTRL+V’).

Relatiekaart – dossiers als contactpersoon
In een relatie is het mogelijk om het rapport ‘Relatiekaart’ op te vragen. Op dit rapport worden ook de dossiers weergegeven waar deze persoon als contactpersoon is aangemerkt.

Kies in de relatie boven in de balk voor de knop ‘Afdrukken’ en vervolgens voor ‘Relatiekaart’.

F1 – documentatie
NEXTmatters wordt continu doorontwikkeld. Dit betekent dat er continu op basis van uw feedback bestaande functionaliteiten worden verbeterd en nieuwe functionaliteiten worden toegevoegd. Het kan daarom handig zijn om, indien u ergens niet uitkomt, onze vernieuwde documentatie of releasenotes te raadplegen. Deze vind u door in NEXTmatters op F1 te drukken of op het vraagteken linksonder in het hoofdmenu van NEXTmatters te klikken.

Tips & trucs
Heeft u naar aanleiding van deze handigheidjes vragen of wilt u als kantoor meer en uitgebreidere tips en trucs? Neem dan contact met ons op en schakel een van onze consultants in voor een uitgebreide tips & trucs training.