NEXTlegal: partner in de reis van strafrechtadvocaat Alrik de Haas

Alrik de Haas, een gespecialiseerd strafrechtadvocaat van de moderne tijd, vliegt letterlijk boven de wolken tussen Singapore en Bali, terwijl hij dankzij NEXTmatters, de applicatie van NEXTlegal voor de advocatuur, toch volledig operationeel blijft. Voor Alrik betekent dit niet alleen dat zijn werk letterlijk met hem mee reist, maar ook dat hij de geruststelling heeft dat zijn digitale kantoor hem altijd en overal ondersteunt.

Meevliegen
“Ik zit nu in een KLM toestel boven de zee, tussen Singapore en Bali, en ik kan door NEXTmatters volop werken. Ik heb een nieuw dossier aangemaakt, net als een voorschotnota en alle acties uitgevoerd.” Als we deze mail onder ogen krijgen, nemen we met Alrik de Haas contact op. Hierdoor leren we dat NEXTmatters niet alleen letterlijk met hem mee vliegt, maar hem ook figuurlijk vleugels geeft.

De basis op orde
Naast zijn beroep als strafrechtadvocaat en raadsheer-plaatsvervanger bij Gerechtshof Den Haag én zijn rol als vader, staat Alrik regelmatig voor grote groepen, zoals tijdens zijn huidige verblijf op Bali voor de permanente educatie van strafrechtadvocaten. Voor Alrik is het van belang dat zijn verschillende rollen naadloos in elkaar overvloeien. De automatisering van zijn kantoor met NEXTmatters biedt hem de nodige stabiliteit om altijd toegang te hebben tot dossiers van zijn cliënten, waar hij zich ook bevindt. ‘Ik kan deze rollen prima met elkaar combineren doordat de basis op orde is. Daarbij speelt software een belangrijke rol. Door het digitale hart van mijn kantoor te automatiseren met NEXTmatters heb ik de rust altijd een dossier van een cliënt te kunnen raadplegen, waar ik me op dat moment ook bevind.’

Dat is belangrijk voor Alrik, gezien de urgentie van een deel van zijn werk. Zoals hij het zelf verwoordt: “Een cliënt weet nu eenmaal niet op voorhand wanneer hij wordt gearresteerd.” Ook is het fijn dat zijn waarnemer, als het nodig is, een dossier digitaal kan inzien. Zo hoeft een cliënt nooit te wachten op een antwoord. Met NEXTmatters lopen zijn zaken netjes door. “Ja, ook als ik net als nu op Bali zit en een cliënt of een zakenrelatie wil helpen. Ik maak direct een dossier aan, en kan aan het werk. In mijn vakgebied is het belangrijk dat je 24/7 bereikbaar bent en ja, daarvoor heb ik mijn werkomgeving altijd nodig.’

Afgeslankt pakket voor kleinere kantoren
Bij het overstappen naar zelfstandig ondernemerschap was Alrik aanvankelijk terughoudend om voor NEXTlegal te kiezen. Hij was bang dat de veelheid aan opties en functies van NEXTmatters, zoals hij deze bij zijn vorige kantoor gewend was, overweldigend zou zijn voor een klein kantoor zoals dat van hem. Echter, na zorgvuldig onderzoek en het raadplegen van collega’s en ICT-experts, bleek NEXTlegal de ideale partner te zijn. De combinatie van digitale dossiers, e-mailintegratie en administratieve functies, samen met de flexibiliteit en veiligheid van het platform, overtuigden Alrik dat hij de juiste keuze had gemaakt. “En uiteindelijk bleek er voor mij gewoon een afgeslankt pakket beschikbaar. Gelukkig dacht een kundige consultant van NEXT hierin enorm mee.”

Alrik aarzelde aanvankelijk vanwege de vereiste eigen server voor NEXTmatters. “Gelukkig bood ICT Concept uitkomst. Hierdoor kon NEXTmatters zonder problemen in de cloud draaien.” Dit gaf Alrik de flexibiliteit die hij nodig had voor zijn praktijk.

Alles zelf doen
Alrik doet nu eenvoudig alles zelf: het aanmaken van een dossier, het opstellen van voorschotnota’s en verschotten etc. “Daarbij maak ik op de 1e dag van de maand een batch aan van alle doorlopende betalende zaken. Deze kan ik met een druk op de knop uitfactureren. Gelukkig maar, want ik ben geen boekhoudkundig expert en heb totaal geen ambitie er een te worden.” Hoeft hij deze dan niet te controleren? “Nauwelijks, maar ik schrijf dan ook erg accuraat mijn tijd, uiteraard naar waarheid en met een kloppende omschrijving. Waarin ik overigens ook word gefaciliteerd door NEXTmatters. Ik kan direct bij iedere handeling mijn tijd schrijven, en met 300 tot 500 acties op een dag is dat echt een must.”

Vlees en bloed
Voor Alrik is het belangrijk om te weten dat hij bij problemen of vragen altijd kan rekenen op de persoonlijke ondersteuning van het team bij NEXTlegal. De menselijke benadering en bereikbaarheid van het team bieden hem de geruststelling dat hij nooit alleen staat in zijn reis als advocaat.

“Fijn dat er in deze tijd nog mensen van vlees en bloed zijn, waarmee je kunt sparren en die bij spoed ook mobiel bereikbaar zijn.”

Voor Alrik betekent werken met NEXTlegal niet alleen efficiëntie, maar ook gemoedsrust. Het platform helpt hem potentiële stress te verminderen en stelt hem in staat zijn praktijk verantwoord te runnen, of hij nu in een vliegtuig zit of op een parkeerplaats staat. Hierdoor kan hij met vertrouwen de balans vinden tussen werk en ontspanning, wetende dat zijn werk altijd onder controle is.

Eerst kwaliteit dan geld
Alrik wil benadrukken dat hoewel NEXTmatters mogelijk iets duurder is dan andere opties, de volledigheid van het platform en de onbetaalbare service het prijskaartje meer dan rechtvaardigen. Hij moedigt andere kantoren aan om eerst te kijken naar kwaliteit en service, en pas daarna naar de kosten. Voor Alrik heeft NEXTmatters zichzelf meer dan bewezen als een waardevolle investering in zijn praktijk en voor zijn werkzame leven waarin hij zaken en privéleven op een uitdagende wijze moet combineren.