NEXTinterview – Taco van Bennekom

“Ik hou niet van het woord carrière. Dat heeft met werken te maken en wat ik doe is geen werk.”

Taco van Bennekom is consultant bij NEXTlegal, waar hij notariskantoren ondersteunt. Niet vreemd, want ooit was Taco zelf op weg naar de functie van notaris. Hij werkte lang als kandidaat-notaris voordat hij zich realiseerde dat dit niet de juiste weg was. Zijn hart lag elders. Maar waar? We spraken met hem.

“Na mijn rechtenstudie was ik zes jaar kandidaat-notaris toen ik me realiseerde dat dit niet mijn tak van sport was. Het ging te veel over de regels, gepruts met punten en komma’s. Ik had er het geduld niet voor. De notaris waar ik toen werkte was degene die zei: “Taco, dit is niks voor jou. Ga maar wat anders zoeken.” Tja, wat moest ik toen? Ik heb bij een bank gesolliciteerd, en bij een accountantskantoor. Op een gegeven moment had ik gesprekken met een recruitmentbureau. Twee uur zitten praten en daar kwam naar boven dat bij al die werkgevers, telkens als er iets met de computer stuk ging, iedereen riep: “Taco, help!”

Een van die adviseurs heeft me toen in contact gebracht met Ben van Hengstum van NEXTlegal, wat toen nog Devoon was. Die zei na ons gesprek meteen: “Ik heb op het moment eigenlijk niemand nodig, maar ik laat je toch niet meer gaan.” Zo kwam ik in 2013 hier in dienst.

 

  • NEXTtip
    Hou op een notitieblokje bij welke problemen je tegen komt. Zelfs heel kleine dingetjes die beter zouden kunnen. Soms kunnen wij ook dáár een oplossing voor bedenken. En vaak is die er zelfs al!


Wat is er leuk aan het werk?
Oh, verschrikkelijk veel. Ten eerste het contact met de mensen. Dat is veel persoonlijker dan dat ze me alleen zien als een IT’ertje. Vanmorgen belt nog een klant die zegt: “Die televisieserie die je me hebt aangeraden is echt fantastisch!” Die klant is net als ik een Science Fiction-fan, dus hebben we het niet alleen over NEXTassyst, maar ook over Star Trek.

Wat ook tof is: als iemand een issue heeft. Bijvoorbeeld een bepaalde handeling die je continu moet herhalen. Dat lijkt op werk en zoals iedereen weet die mij spreekt: Ik hou niet van werken. Dus gaan we kijken of we dat kunnen automatiseren. Daarmee kun je het leven van de notaris en de andere medewerkers een stuk aangenamer maken. En ten derde is er de uitdaging van het zoeken van een oplossing voor complexe problemen. Dat is soms echt puzzelen.

Dus je hebt verstand van automatisering?
Nee, dat zou ik niet zo zeggen. Het is niet mijn streven om alles te snappen. In tegendeel, ik doe mijn best om géén IT’er te worden. Juist doordat ik een veredelde gebruiker ben, blijf ik waardevol voor de klanten. Ik begrijp waar zij mee zitten. Mede daarom probeer ik ook bij te blijven in de ontwikkelingen op de werkvloer. Ik hou een vinger aan de pols zodat ik weet wat er gebeurt.

Neem bijvoorbeeld het tijdstip van 15.00 uur. Als een notaris om kwart voor drie belt met een probleem rond Web-Elan, kun je niet zeggen: “Ik bel straks wel even terug.” Drie uur is een heilige deadline. De getekende akte moet uiterlijk dan zijn ingediend bij het Kadaster. Dus moet het probleem vóór die tijd zijn opgelost. Mijn grote schrikbeeld is dat ik niet meer snap wat er op de werkvloer gebeurt.

 

  • NEXTtip
    Blijf je je onzeker voelen bij het uitvoeren van een bepaalde taak. Krijg je het niet in de vingers? Wij geven je graag alle uitleg. Of wellicht kun je een training volgen?


OK, je wilt geen IT’er worden. Hoe zie je dan je carrière?
Ik hou niet van het woord carrière. Dat heeft met werken te maken en wat ik doe is geen werk. Zo voelt het niet. Als ik het fysiek volhou, wil ik dit blijven doen tot mij dood.

Fysiek?
Ja, het voelt niet als werk, maar het kan wel zwaar zijn. Bijvoorbeeld training en begeleiding geven is intensief, dat kost veel energie. Daar moet je ‘s-avonds echt wel even van afschakelen. Even rustig op de bank hangen (met een serie of iets dergelijks). Ik zou dan ook niet alleen dat kunnen doen. Maar er is afwisseling genoeg.

Één dag in de week heb ik telefoondienst. Vragen beantwoorden, support verlenen. Een deel van de tijd besteed ik ook aan het intelligent maken van modellen. En dan is er nog het overleg met externe partners, zoals met de KNB en het kadaster. Bijvoorbeeld sparren over een mogelijke slimme koppeling. Mijn rol is dan die van kenner van de praktijk.

Zijn er ook minder leuke kanten?
Soms is er de frustratie dat iets niet lukt. Bijvoorbeeld een melding die je niet 1,2,3 kunt oplossen. Dan moet je verder zoeken, kijken wat je moet doen om iets stuk te maken, om het probleem te reproduceren. Oh, en ook minder leuk is als ik een probleem van de klant bij de ontwikkelaars neerleg en dat het probleem op dat moment niet de hoogste prioriteit heeft. Ik snap het wel, maar de pijn van de klant is mijn pijn, en ik wil dan dat iedereen dat zo voelt. Ach, misschien ben ik daarin ook wel te klantvriendelijk.

Misschien het probleem van de persoonlijke relatie?
Zou kunnen. Weet je, als een nieuwe klant binnen komt, zit die in een proces van verandering. Hij stapt over op een nieuw systeem. Een fantastisch systeem, maar het is toch een kwetsbaar moment, met veel onzekerheid voor alle betrokkenen. Ik probeer ze dan mee te nemen en ze te laten zien hoe tof het is.

Wij verkopen geen software, wij verkondigen het evangelie. We geloven daadwerkelijk in wat we doen. Wij gaan je helpen, we laten je niet in de steek. Het pakket is het pakket, maar de mensen maken het verschil. Als je die drive niet hebt, dan red je het niet bij NEXTlegal.

 

  • NEXTtip
    Kirk of Picard? Wanneer toonde Spock emotie? Hoe heette de kat van Data? Wat is de standaard Vulcan begroeting? Vraag het Taco, de NEXTlegal trekkie.


‘Evangelie’ klinkt wel erg zwaar
Nou ja, ik overdrijf misschien een beetje. Waar het op neer komt, is dat het allertofste van werken bij NEXTlegal is dat je een relatie opbouwt met de klant. Je bent echt een partner die het leven van de notaris prettiger maakt. Ik weet ook van heel veel klanten wat ze leuk vinden, zodat we ook over iets anders kunnen praten dan het vak. Ik ben daarom ook heel open, deel graag wie ik ben en wat mij boeit, zoals films en Sci-Fi. Die band, dat is het tofste.

Nou ben ik toch nieuwsgierig naar die televisieserie
The Boys op Amazon Prime. Echt top!