NEXTinterview – Heleen

“Ik werk bij NEXTlegal, maar eigenlijk bén ik van de klant.”

Onze klanten stellen het op prijs dat de NEXTlegal consultants zo goed thuis zijn in hun vakgebied. Het is waar dat de meeste van onze adviseurs afkomstig zijn uit de praktijk van de advocatuur of het notariaat. Wat dat betreft is Heleen Bernsen geen uitzondering. Zij was van 1984 tot 1997 notarieel medewerker en applicatiebeheerder bij een notariskantoor, tot de toenmalige softwareleverancier haar vroeg consultant te worden.

Na wat omzwervingen kwam ze uiteindelijk in 2004 bij Devoon terecht, als allereerste consultant naast de twee toenmalige directeuren. Heleen is dus al 17 jaar bij ons. Wij spraken met haar.

“Als je 37 jaar in het notariaat rondloopt zou je denken dat je alles wel gezien hebt, want inhoudelijk is in de notarispraktijk niet bijzonder veel veranderd sinds 1984. Toch krijg ik nog steeds nieuwe, unieke vragen. Het overkwam me toevallig gisteren nog met een klant… een vraag waarvan je denkt: “Ja, ok, en nu?” Dus dan is het toch weer een uitdaging om met een oplossing te komen.

We proberen altijd vanuit de klant advies te geven en problemen op te lossen. Dat persoonlijke contact is heel leuk. En niet alleen als het over software gaat. Ook als het organisatorisch niet lekker loopt kan ik vanuit mijn praktijkervaring adviseren: “Als je het nou eens op deze manier probeert, of op die manier?” Zo komen we tot een oplossing om efficiënt te werken, waarbij het werkplezier voor de medewerkers natuurlijk ook sterk meetelt.

 

  • NEXTtip
    Met de sneltoets F1 kun je vanuit NEXTassyst een browser starten met documentatie.

 

Consultant in Corona-tijd
Het laatste jaar was moeilijk, omdat ik bijna alleen vanuit huis gewerkt heb. Je mist gewoon het persoonlijk contact. Hopelijk kunnen we volgend jaar weer gewoon bij de klanten op bezoek. Kijk, ik werk bij NEXTlegal, maar eigenlijk bén ik van de klant. Wij willen altijd zorgen dat klanten blij zijn dat ze voor ons gekozen hebben. Dat betekent dat je niet van 9 tot 5 werkt maar dat je pas de deur achter je dicht doet als de laatste vraag beantwoord is.

We horen ook regelmatig dat de klant blij is dat we altijd bereikbaar zijn. Dat we er zijn als ze ons nodig hebben. Natuurlijk zullen wij ook wel eens een steekje laten vallen, maar klanten weten dat hun belang voorop staat.

Van training tot helpdesk
Het leuke van automatisering en het notariaat is dat geen enkele dag hetzelfde is. De ene dag ben je aan het programmeren met IT-coderingen voor een efficiënte documentproductie, het volgende moment geef je trainingen. Of je bent druk met het voorbereiden van een project, zoals het opleveren van NEXT voor een nieuwe klant.

Daarnaast vervullen wij als consultants ook de helpdesk-rol. Dat is één à twee keer per week telefonisch advies. Niet het leukste werk, maar wel belangrijk en het hoort erbij. Iedere dag is een uitdaging. Ik heb er lol in. Op zich best bijzonder dat je dat na 17 jaar nog kunt zeggen.

 

  • NEXTtip
    Onder Home | Nieuws | vind je wekelijks een overzicht van alle uitgeleverde hypotheekmodellen.

 

Actief ontspannen in de vrije tijd
Ik heb altijd ontzettend veel energie. Als het heel rustig is ben ik niet op mijn best. Liefst werk ik lekker door, onder druk, met een volle agenda. Op stille momenten ben ik het na een halve dag al zat. Er moet gewoon steeds iets gebeuren. Ook privé, als we ontspannen, zijn we actief. Naast het werk doen mijn man en ik veel aan zeilen, op de Zeeuwse wateren en langs de Belgische kust. En sinds een jaar hebben we twee kleinkinderen, dus als we vrij zijn doen we gym op de vloer.

De toekomst van het notariaat
De automatisering in het notariaat blijft zich ontwikkelen. We werken aan digitaal ondertekenen en straks kun je ook digitaal een BV oprichten. Alles wat nu nog papier is, wordt gedigitaliseerd. Daar zitten nog wel wat haken en ogen aan, maar dat zijn veranderingen die zeker gaan komen. Verder zullen we waarschijnlijk toch steeds meer op afstand werken. Bij de uitbraak van COVID kwamen de eerste meetings met Teams langzaam op gang, maar inmiddels is iedereen gewend en gaat het vergaderen steeds vaker digitaal. Hoe dan ook, voor de nabije toekomst zie ik er vooral naar uit mijn klanten wél weer in het echt te kunnen ontmoeten.

 

  • NEXTtip
    Er zijn handige sneltoetsen voor het zoeken van dossiers (F11), relaties (F12) en repertorium (F9).