Interview Martin Duijs: geïnspireerd door Star Wars

Zeven jaar geleden stuurde hij een overtuigende sollicitatiebrief – op basis waarvan hij direct als verkoper aan de slag mocht. Inmiddels mag hij sturing geven aan een club bijzondere collega’s; trots en vol zelfvertrouwen om er een succes van te maken. Ontmoet de gruwelijk eerlijke directeur van NEXTlegal: Martin Duijs; een uitgesproken vakidioot met een hekel aan micro-managen.

Al vijf jaar werkten ze intensief samen: Trivium Software en Devoon. Afgelopen winter voegden zij zich samen tot één bedrijf, NEXTlegal, met als doel: het digitale hart te worden van ieder notaris- en advocatenkantoor. Met aan het roer newbe directeur Martin Duijs.

‘In 2012 schreef ik in een open sollicitatiebrief dat ik serieus iets kon betekenen voor de Lexxyn Groep. Ik was ervan overtuigd dat je in deze sector, met software gemaakt vanuit de mens, het verschil kon maken. Ik kwam in dienst bij Devoon. Eerst als verkoper en nu als directeur. Functieonafhankelijk staat één ding centraal: bouwen aan verdomd goede software, waarbij samenwerking met andere vakidioten voorop staat.’
 

‘Eén gezicht naar buiten, één motor om met alle resources aan te bouwen; dat kan alleen maar leiden tot een digitaal hart dat topprestaties kan leveren.’

Samenwerking werd samenvoeging
In de vijf jaar van samenwerking kwamen de consultants van Trivium Software en Devoon vaak samen en leerden van elkaar. Notarissen werken standaard met intelligente modellen en advocaten nauwelijks, waar advocaten weer tijdschrijven en het notariaat dat minder doet. Martin: ‘Voortdurend stelden we onszelf en de sector de vraag: ‘Waarom niet?’ en introduceerden deze ‘andere’ manier van werken in de andere branche.’

Niet alleen vanuit technisch en organisatorisch, maar ook vanuit marketingoogpunt is de samenvoeging tot NEXTlegal de juiste stap voorwaarts, daarvan is Martin overtuigd. ‘Eén gezicht naar buiten, één motor om met alle resources aan te bouwen; dat kan alleen maar leiden tot een digitaal hart dat topprestaties kan leveren.’

Wat is NEXTlegal?
Martin; ‘NEXTlegal, bestaande uit NEXTmatters en NEXTassyst, komt het dichtst in de buurt bij een ‘alles-in-één’ applicatie. Je kunt hierin onder andere tijdschrijven, dossiers opbouwen en je relaties en documenten beheren. Ja, er zijn meer gespecialiseerde CRM- of DMS- applicaties, maar wat NEXTlegal kan, volstaat voor de gebruiker. Wat NEXTlegal onderscheidt, is dat haar software het vitaal kloppend hart is; het centrum waar alle data en activiteiten samenkomen. Daarin schuilt onze kracht, onze power. ‘Het dossier bewijst zichzelf’ is ons uitgangspunt. Onze software zorgt voor een zorgvuldig opgebouwd dossier, waar alle gegevens, telefoonverkeer, e-mails, en documenten snel vindbaar en voorhanden zijn.’
 

‘Ik heb geen verkopersbloed. Wel een tomeloze drive om de leukste én de beste te zijn en te blijven.’

Beste geklede ontwerper
Alleen vakidioten, waarvan het hart voor de juridische sector sneller gaat kloppen, bouwen aan NEXTlegal. Zo komen veel teamleden uit de praktijk. Ook kent het bedrijf actieve gebruikersgroepen. Welke rol deze groepen spelen? Ideeën worden letterlijk op bierviltjes of post-its geschetst en gepresenteerd aan deze groepen. Het idee wordt uitgewerkt en voorgelegd aan het forum. Vanuit daar volgt een prototype.

‘Pas in een later stadium betrekken we IT. We willen onze ideeën niet laten kaderen door technische beperkingen. Gaan we bouwen? Dan hebben wij het grote geluk te werken met een hoofdontwerper met als achtergrond de mode academie. Niet alleen weet hij hoe je een echt passend product ontwerpt rondom de wensen van de gebruiker, ook wil ik wedden dat hij de best geklede software-ontwerper ooit is.’
 

‘Ik heb een broertje dood aan kwispelgedrag.’

Erin gegroeid
Martin komt zelf ook uit het notariaat en had een sterke feeling met IT. Toen hij bij Devoon aan de slag ging, sprak hij direct zijn ambitie uit: vorm en sturing geven aan de missie. Hij signaleerde kansen en wilde die voluit, voor de verdere groei van Devoon, benutten. Hij presenteerde een ‘5 jaar – be you’ plan aan voormalig directeur Ben van Hengstum.  Zijn visie sloot aan bij die van Ben en zo werd Ben de jaren die daarop volgden, Martin zijn mentor.

Martin bleek als het om verkoop ging aardig succesvol. Van 80 kantoren bouwde Martin met zijn collega’s aan een bestand van 200 tevreden notariskantoren. ‘Ik heb geen verkopersbloed en heb een hekel aan kwispelgedrag. Wat werkt is de drive om te willen oplossen en mee te denken. Ik beloof niets, verras liever, waarbij ik altijd gruwelijk eerlijk blijf. Zowel naar mijn team als richting kantoren.’
 

Als je de goede kant oploopt, loopt iedereen mee.’

Managementstijl
‘Wat mijn managementstijl is? Ik heb wat indrukwekkende workshops gevolgd om dat uit te vogelen’, zo lacht Martin. Een workshop boksen en omgang met paarden leerden hem dat hij niemand wil opleggen welke kant hij of zij moet uitlopen. ‘Als je de goede kant oploopt, dan loopt iedereen mee.’ En weer die wat typerende grijns: ‘Ik wil mensen niet micro-managen, daar word ik agressief van.’

‘Ik heb een grote bek, dat weten ze hier inmiddels, maar met dezelfde bek durf ik klappen op te vangen. Daarom durf ik te vernieuwen en vooruit te kijken. Ik weet dat als ik faal, ik opkrabbel en verder ga. Dat is ook wat Ben met mij deed. Hij liet me fouten maken. Soms zelfs zo groot dat ik dacht: ‘Serieus? Heb je er zoveel voor over om mij beter te maken?’ Hij zei altijd: ‘Je leert en wint alleen maar als je veel fouten maakt.’ Wat een grootmeester.’
 

‘We dragen klanten op handen naar concurrenten als dat nodig is, zonder vechtscheiding.’

Sector vernieuwen
Martin kijkt vooruit, ver vooruit. Samen met R2D2, de robot uit Star Wars. ‘We willen onze software ontwikkelen tot digitale butler. Deze butler, geïnspireerd op R2D2, denkt met je mee en neemt simpel, repeterend werk bij je weg. We willen werk uit handen nemen, zodat de expert zich kan focussen op gespecialiseerde dienstverlening. Zo kunnen professionals complexe juridische beslissingen nemen zonder ballast. Voorop staat dat de menselijkheid blijft, ook over twintig jaar.’
 

‘Vanuit plezier ontstaan de mooiste ideeën.’

Nu al hebben gebruikers de beschikking over unieke modules zoals NEXTflow, waarbij taken geautomatiseerd worden. Of NEXTid, om ID’s te scannen op echtheid en NEXTportal, om cliënten inzage te geven en te werken aan selfservice. ‘Ons voornaamste doel, naast het bouwen van echt goede en logische software, is dat we de leukste en beste softwareclub willen zijn om bij en mee samen te werken. Vanuit plezier – en daarbij hoort ook jezelf laten inspireren door onorthodoxe voorbeelden, zoals Star Wars – ontstaan de mooiste ideeën.’

“‘Eén gezicht naar buiten, één motor om met alle resources aan te bouwen; dat kan alleen maar leiden tot een digitaal hart dat topprestaties kan leveren.’”